Vad gör du för att göra världen mer tillgänglig?
"To make a difference in someone’s life you don’t have to be brilliant, rich, beautiful, or perfect. You just have to care."
Mandy Hale
Fungerar din verksamhet för alla?
Allt fler väljer att starta eget företag när arbetslivet inte fungerar på grund av bristande anpassningar från arbetsgivare. Det kan handla om människor som drabbats av utmattningssyndrom, har en funktionsnedsättning eller står inför andra livsutmaningar. Att driva eget blir ett sätt att skapa en arbetsvardag som fungerar för dem. Men hur fungerar det egentligen?
Jag har själv en hörselnedsättning, kombinerat med ljudkänslighet och tinnitus. I mitt eget företag kan jag skapa en arbetsmiljö som passar mig. Men varje interaktion med andra är en utmaning – möten, mingel, föreläsningar, grupparbeten, luncher... listan kan göras lång.
Särskilt svårt blir det i större sociala sammanhang. Personer jag känt i flera år kan luta sig fram och viska något, trots att jag knappt hör dem när de talar i vanlig samtalston. Många täcker sina munnar med händerna medan de pratar – för mig, som läser på läpparna, blir det då omöjligt att följa med i samtalet. Det blir extra kaotiskt när flera pratar i munnen på varandra eller när parallella diskussioner pågår under möten. Vid sådana tillfällen känns det som ett vakuum för mig, och jag vet inte ens om vad jag missar.
Nyligen deltog jag i en tre dagar lång konferens med föreläsningar, grupparbeten, mingel, middagar och till och med ett musikquiz. När jag summerade dagarna gissar jag att jag bara kunde ta del av ungefär 20–30 % av allt som sades och gjordes. Jag hörde endast de delar där talaren använde mikrofon och stod rakt framför mig så att jag kunde läsa läpparna.
Jag förstår att det kan vara svårt för arrangörer att anpassa en konferens med över 100 deltagare för mina behov. Men tänk om det åtminstone gjordes ett försök? Vad skulle hända om anmälningsformulären innehöll en lika självklar fråga om anpassningar som de gör om matpreferenser? Ett musikquiz kan förstås vara roligt för dem som hör, men för oss som inte kan höra musiken blir det bara en påminnelse om vårt utanförskap.
På senare år har mycket fokus legat på hållbara företag. Jag efterlyser tillgängliga företag. Hur många företag har en policy för funktionsvariationer? Hur många företag tar vara på kompetensen hos dem som ser, hör eller rör sig annorlunda, eller som står inför andra utmaningar? Hur många frågar om det finns något de kan göra för att underlätta?
Jag har levt med hörselnedsättning hela mitt liv och har lärt mig att hantera det. Men det skulle göra stor skillnad om människor jag möter någon gång stannade upp och frågade: Finns det något jag kan göra för att underlätta för dig?
Tänk om vi alla började göra det – aktivt visa omtanke och fråga vad vi kan göra för de människor vi möter.
Ska vi gå före med gott exempel och börja idag?
Ha en fin dag, Ulrica 🤗
Bonustips om du ska arbeta med någon som har en hörselnedsättning:
🧡 Kom ihåg att personer med hörapparat inte har perfekt hörsel. Hörapparater fungerar inte som glasögon, där du tar på dem och allt blir som vanligt. De hjälper till att uppfatta ljud, men ger sällan fullgod hörsel.
🧡 Det kanske låter märkligt, men du måste vara i samma rum som personen du pratar med. Du skulle bli förvånad över hur många som missar detta!
🧡 Vänd dig mot personen du vill kommunicera med och prata tydligt. Du behöver inte överdriva, men artikulera – alltså, rör på läpparna när du talar.
🧡 Håll inte för munnen!
🧡 Viskningar fungerar inte. Vi har svårt att höra när du talar i normal samtalston, och viskningar blir bara ett sus i hörapparaterna.
🧡 De flesta behöver inte prata högre, utan tydligare. Många med hörselnedsättning är ljudkänsliga, så för högt ljud kan vara lika besvärande som för lågt.
🧡 Stäng av bakgrundsljud. Även om det kan vara mysigt med musik, men förutom att bakgrundsljud stör möjligheten att uppfatta vad som sägs, bidrar den dessutom ofta till en högre ljudnivå.
🧡 Säg inte ”Jag har så stark röst att jag inte behöver en mikrofon” eller ”Jag pratar tillräckligt högt för att alla ska höra mig.” Det är inte du som avgör om du hörs tydligt - det är dina åhörare.
🧡 Få saker är så frustrerande som när någon mumlar något och sedan säger ”Det var inget” när jag ber dem att repetera vad de sa. Nåt var det ju uppenbarligen?!?
🧡 Lägg lika mycket tid på att fundera på hur ni ska tillgodose olika funktionsvariationer som på matfrågor om du planerar ett möte, en träff eller konferens.
Ps. Du kan göra massor i ditt företag för att öka tillgängligheten: skriv och prata tydligt, texta dina videos, se över nivåskillnader och framkomlighet i dina lokaler MEN framförallt - fråga om det finns någonting du kan göra för att förenkla. Ds.
1 kommentar
Så oerhört viktiga frågor att belysa. Det borde vara en självklarhet att arrangörer tänker till på tillgängligheten, det är så klart svårt att individanpassa ett event till drygt 100 olika individers behov, men precis som du skriver, så borde det vara självklart att det i alla fall finns möjlighet att skriva vid anmälan att man har önskemål om anpassning för att kunna tillgodogöra sig innehållet i en konferens eller annan tillställning.
För mig som lever med smärta är det liknande utmaningar, jag hör bra, men jag är känslig för ljud och speciellt när det blir mycket surr i en lokal med många människor. Jag behöver också tid för vila och återhämtning för att orka med både dagpassen och middagarna på kvällen. Om det finns någon fri tid mellan dags- och kvällsprogrammet så använder jag den till att lägga mig och sova en stund på hotellrummet. Vid en dagkonferens där jag inte har hotellövernattning är det svårare att hitta en tyst plats där jag kan vila en stund.
Heja dig, heja oss!
/Cattis Olsson
Lämna en kommentar