Skippa säljsnacket men sälj ändå
“People don’t buy products; they buy stories, relationships, and magic.”
Seth Godin
Sälja – så mycket mer än bara argumentation
Många tycker att försäljning är jobbigt. Men försäljning består av många olika delar, och genom att arbeta med hur du exponerar dina produkter och skapar en inspirerande kundupplevelsen kan din butik bli ett självspelande piano. Här är några områden som kan underlätta din försäljning:
Marknadsföring
Din försäljning börjar långt innan kunden kliver in i din butik, eller webshop för den delen. Innan någon tar det steget måste deras intresse för det du erbjuder ha väckts via någon form av marknadsföring. Det kan vara en annons, en rekommendation från en bekant, sociala medier eller något annat.
Tillgänglighet
Kundens beslut att besöka dig styrs även av hur lättillgänglig din butik är. Ligger den avsides? Är webbadressen enkel att komma ihåg? Finns det bra med parkeringsplatser? Är det en besvärlig trappa i entrén? Alla dessa faktorer kan påverka kundens vilja att ta sig till din butik. Hur kan du övervinna dina utmaningar?
Exponeringar
När kunden väl är på plats påverkas deras köplust av hur fräscht det ser ut, hur lättnavigerad butiken eller webbplatsen är och hur produkterna exponeras. Har du skyltat på ett sätt som gör att kunderna vill veta mer om dina produkter? Samexponeringar inspirerar kunderna att köpa lösningar, till exempel genom att visa våffelmix tillsammans med grädde, ett snyggt bälte på en byxa eller en kudde i en fåtölj. Att visa en hel outfit inspirerar dina kunder mer än att visa 20 tröjor på galgar.
Kundvarvet
Gör det naturligt för kunden att gå ett varv i din butik genom att placera eftertraktade varor längre in och skapa tydliga exponeringar runt om i lokalen. Det finns något intressant att se i hela butiken.
Välfyllda hyllor
Produkt säljer produkt. Om vissa produkter börjar ta slut och hyllorna ser tomma ut, flytta ihop dem till en ”sista chansen”-exponering och stuva om i butiken för att ge ett välfyllt intryck.
Helhetsintrycket
Håller din butik en genomgående inspirerande stil från skyltfönster till kassa? Är det en trevlig upplevelse att handla hos dig? Försäljning handlar om så mycket mer än att argumentera för dina produkter – det handlar om att skapa en helhetsupplevelse.
Mitt sista och mest värdefulla tips: Din kund är din bästa marknadsföringskanal!
Din försäljning stannar inte vid kassan! Varje kund som lämnar din butik eller webshop med en positiv upplevelse kan bli din bästa ambassadör. Att få dina kunder att känna sig sedda, välkomna och inspirerade gör att de berättar om sin upplevelse – vilket skapar nya försäljningstillfällen utan någon ytterligare insats från din sida.
Jobba med varje del av försäljningen som om du utbildar en ambassadör. En inspirerande kundupplevelse vinner över den största marknadsföringskampanjen varje gång!
Lycka till, Ulrica
0 kommentarer
Lämna en kommentar