Vem är din idealkund egentligen?

När du inte vet hur din idealkund tänker – vad kan du göra då?

När du själv inte tillhör målgruppen eller förstår vad din idealkund vill ha, då måste du ta hjälp! Gör en enklare marknadsundersökning eller samla en grupp personer som representerar din idealkund för att bolla dina idéer. Den kunskap de kan ge dig är ovärderlig för dig i dina nästa steg.

Jag skulle lansera en barnyoghurt när jag var kategorichef på Milko, ett lokalt mejeri motsvarande Arla för Mellansverige. Det skulle vara en yoghurt utan bitar i, för barn i åldrarna 4 -12 år. Jag hade inte barn själv och det hade ingen av mina vänner heller vid det tillfället.

Det var ett roligt uppdrag, som kickade igång min fantasi. Jag såg framför mig naturliga och ekologiska smaker med förpackningsdekorer som förde tankarna till Astrid Lindgrens makalösa barnböcker. Jag bollade mina idéer med den homogena grupp, som mina kollegor utgjorde. Vi var ett gäng tjejer med samma bakgrund, utbildning och intressen. De tyckte att jag hade kommit på det perfekta upplägget.

Reklambyrån som jag arbetade med i uppdraget, var rutinerade och föreslog att vi skulle ta med några olika förslag när vi skulle testa produktidén.

Barnen ratade de vackra illustrationerna och röstade på den färgsprakande katten Tiger. Den ekologiska bananpurén från världens största bananleverantör förlorade mot smaken skumbanan. Hallonfudge sopade banan med svenska hallon och päronsplit segrade över vanliga päron. Jag var förbluffad - vad hände?

Jag insåg att försöka lära känna min målgrupp genom att kolla i några barnböcker, räckte inte. Jag visste för lite om barnens preferenser, vad gillade de egentligen? Jag kontaktade en lärare och frågade om jag skulle kunna få jobba med barnen i projektet och det fick jag. Vilken ögonöppnare!

Jag diskuterade olika dekorer, färgval och smaker med barnen. Tålmodigt förklarade de för mig att på morgonen är det lätt att vara lite trögstartad och hur en färgglad dekor gjorde att de kände sig glada, pigga och blev på bättre humör. (Vem kan motstå såna argument?)

Att få äta hallonfudge på morgonen kändes lite busigt och dessutom var smaken supergod, vilket gjorde det roligare att äta, även när de var trötta. Att de konstgjorda smakerna hade exakt samma näringsvärden som de naturliga puréerna avgjorde saken. Jag gick helt på barnens linje.

Tigers yoghurt blev en succé. Produkterna lanserades inte bara i ”Milkoland”, utan i hela Sverige hos alla livsmedelskedjor och blev enormt populär bland både barn och vuxna. Allt tack vare de barn som ställde upp och utbildade mig i hur barn fungerar och tänker.

Vilka kan hjälpa dig att lära dig mer om din målgrupp? Ta kontakt med dem - du kommer att lära dig massor!

Budskap som sticker ut
Är du på rätt spår?

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar