Budskap som sticker ut

I’d rather regret the
risks that didn’t work out
than the chances
I didn’t take at all.

Simone Biles

Välkommen till Messmörets huvudstad
– om budskap som sticker ut och ibland sticker i vissas ögon

Det är svårt att hitta budskap som sticker ut. Det ska tilltala målgruppen och samtidigt förmedla varumärkets värderingar. Men ibland gör vi det alldeles för komplicerat. Det enklaste är ofta det bästa - det gäller bara att komma på det!

När Fjällbrynt AB bildades, var jag marknadschef med uppdraget att sätta företaget och produkterna på kartan. Mitt i kampanplaneringen ringde en annonssäljare och föreslog att vi skulle synas på entréskylten på Åre-Östersunds flygplats. Det var en gigantisk skylt runt entrén in till flygplatsen från flygplanen. Alltså en fantastisk möjlighet att välkomna alla som reser hit. Priset var lågt på grund av ett återbud och det såg inte bra ut om skyltarna var tomma. Jag slog till!

Här fanns en möjlighet att få presentera Fjällbrynt för besökare och potentiella nya messmörsälskare. Vad skulle budskapet vara? Skyltmakaren föreslog något diktliknande om den rena luften, de vita fjällen och den goda messmörssmaken. Det var inte riktigt det slagkraftiga budskap jag hade tänkt…

Det var en lokal underhållare som gav mig inspirationen. Vi hade bokat in honom för underhållning på vår första konferens och han inleder med att Östersund är ju MESSMÖR. Det borde ju stå Messmörets huvudstad på skyltarna in till kommunen från samtliga riktningar ;-) Underbart – där satt den.

Det blev "Välkommen till messmörets huvudstad" och den karakteristiska dekoren av jämtländska fjäll som hade varit med på messmörsburkarna sedan 1939.

Jag var helt ovetande om att kommunen lanserade ”Vinterstaden” exakt samma dag. Och jag inte var absolut inte beredd på att de blev upprörda eftersom de ansåg vår skylt störde deras kampanj. Lokaltidningarna ringde för att intervjua mig i frågan och jag svarade – ”Varför köpte de inte utrymmet då?” Det hela ledde till en debatt om vem som har rätt att synas var och tonen var inte så hjärtlig…

Vi hamnade på första sidan i lokalpressen för första och enda gången och hela diskussionen kröntes på det årets Storsjöyra när Republiken Jämtlands President, Evert Ljusberg, som var känd för makalösa entréer, reser sig upp ur en stor messmörsask på scenen och börjar sitt tal under folkets jubel.

Bra budskap är ofta på gränsen och tilltalar inte alla. Men om det är rätt för varumärket och fungerar för målgruppen, då tycker jag att du ska ta chansen!

Ha en fin dag

Ulrica

Vem konkurrerar om dina pengar?
Vem är din idealkund egentligen?

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar