Häng med i tiden
Be like a tree
and let the dead
leaves drop
Rumi
Förändra ditt varumärke för att hänga med i tiden
Förändringar känns ofta läskiga och det är lätt att skjuta fram det nödvändiga – att stanna upp och bedöma om något behöver ändras. Enklast är det såklart om du regelbundet gör små, små justeringar.
Omvärlden är i ständig förändring och därför behöver din verksamhet, eller kanske rättare sagt delar av ditt företag, också uppdateras - eller hur? Typsnitt och loggor blir omoderna. Din grafiska profil kanske inte längre känns helt up-to-date. Ditt sortiment och din prissättning behöver matcha efterfrågan på marknaden och förändras utifrån vad dina konkurrenter gör. Nya kanaler växer fram och sociala medier har gjort det möjligt för vartenda litet företag, att nå ut internationellt genom några enkla knapptryckningar.
Många entreprenörer och företagare hade kunnat förändrat sitt erbjudande om de hade stannat upp och utvärderat sitt upplägg. Att arbeta med din verksamhetsutveckling, låter kanske galet högtravande och tråkigt. Men om jag ska vara helt ärlig: att regelbundet stämma av om du ligger rätt i förhållande till de mål du satt, att fånga upp signaler på att du måste förändra något, att hitta lösningar för att ställa OM istället för att ställa IN. Att fundera på hur de förändrade förutsättningarna påverkar det du gör och tänka utanför boxen för att hitta nya lösningar. - Det är ett ovärderligt recept för framgångsrikt företagande.
Några exempel skulle kunna vara att ställa dig frågor som:
- Behöver ditt utbud förändras?
- Behöver det grafiska (logga, färger, typsnitt kanske till och med företagsnamn) uppdateras?
- Är det dags att förändra sättet som du leverera dina produkter och tjänster på?
- Bearbetar du dina kunder på bästa sätt?
- Kan du nå dina idealkunder på ett bättre sätt i sociala medier?
Snälla, kan du lova mig att du agerar nästa gång någonting inträffar som förändrar dina förutsättningar?
0 kommentarer
Lämna en kommentar