Målgruppen är A och O

Everyone
is not your
customer

Seth Godin

Varför det är så viktigt att känna din målgrupp

Grunden i framgångsrikt företagande handlar om att utgå ifrån kundernas behov. Det är tyvärr helt ointressant om du själv älskar produkten eller tjänsten. Om du ska kunna försörja dig, behöver det finnas en marknad för det du erbjuder. Ett behov du fyller eller ett problem du löser.

Nu kanske du fnissar för dig själv och tänker -”Det är ju självklart!” Men dessvärre är det inte så. Jag har mött företagare som klagar över att ingen köper deras produkter fastän de antagligen inte ens skulle köpa produkterna själva eller de som erbjuder en illa genomtänkt webbutbildning, som inte ger deltagarna ny kunskap. Värdelösa upplägg som aldrig kommer att hålla i längden! Förlåt om jag är hård MEN ett erbjudanden som inte grundar sig på ett behov hos dina kunder kommer inte att överleva.

Det är marknaden eller dina kunder som ska styra alla dina beslut. Du måste utgå från dina kunder när du bestämmer vad du ska erbjuda, vad det ska kosta hur och var det ska marknadsföras men också vilken säljkanal och strategi som är bäst. Genom att känna dina kunder och deras behov riktigt bra, löser du enkelt alla dessa frågor.

Mitt absolut bästa tips är att hitta några personer som motsvarar din idealkund eller din drömkund, som vi också kan kalla dem. Bjud in dem på en lunch eller en fika och fråga dem vad de faktiskt tycker om ditt upplägg. Be om feedback på ditt koncept och var öppen för den återkoppling du får - den är HELT ovärderligt.

Bjuder du in 10 personer och 2 stycken är skeptisk mot någon del, så kan det mycket väl vara så att 20 % av dina potentiella kunder känner samma sak (Psst: Det är ett väldigt litet underlag, så det kan också vara slumpen). Men kom ihåg att alla är inte din kund och det är bättre att väcka några negativa känslor än inga känslor alls.

Gör du jobbet med att analysera vilka som är dina kunder och vad du ska erbjuda dem tidigt, kanske till och med före din företagsstart sparar du enormt mycket tid, energi och pengar i ditt företagande. Men det är aldrig för sent att se över vem som är din idealkund, vad de vill att du ska erbjuda, hur du kommunicerar det på rätt sätt och var du ska kommunicera med dem och finjustera ditt upplägg en aning.

Det är bättre att du når några kunder få fullt ut än ALLA lite, lite grann 🧡

Är du på rätt spår?
Kvalitet är din bästa marknadsföringen

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar