Marknadsföring är motorn

If your brand
would be a car,
marketing is the engine.

Anneli Hansson


Marknadsföring är motorn i ditt företag

Marknadsföring är inte samma sak som försäljning. Och marknadsföring är så mycket mer än annonsering eller sociala medier. Det finns många missuppfattningar kring marknadsföring och det mesta grundar sig såklart i okunskap. Marknadsföring handlar om strategi och taktik för att ta en produkt till marknaden. Marknadsföring är motorn som driver ditt företag framåt.

Marknadsföring handlar om vilken typ av produkt (eller tjänst) du ska lansera. Har du varit med om en större produktlansering vet du vilket hästjobb som ligger bakom. Trendanalyser, planering, försäljningsprognoser, provkörningar, produktprover, konsumenttester, briefer till reklambyråer och en lång rad vägval och beslut.

Marknadsföring är också att besluta om vilken prisstrategi ska du välja. Ska du välja höga priser och exklusivitet eller en enklare lösning med lågt pris eller någonting däremellan? Om ditt sortiment börjar svälla kommer även sortimentsstrategi in här. Förtjänar alla produkter sin plats i din portfölj?

Marknadsföring innefattar även distribution. Var och hur du ska sälja dina produkter? Passar de bäst i en fysisk butik eller ska du sälja dem via nätet eller kan en kombination av de två vara lösningen?

De allra flesta känner till marknadsföringsaktiviteter som gerillakampanjer, sponsring, annonsering, sociala medier, kundträffar…

Marknadsföring innebär också att du ska hitta en unik position på din marknad. Att du behöver lyfta fram det som är speciellt med ditt erbjudande. Vad är du ensam om?

Du sköter väl om din motor ordentligt?

Checklista för att lyckas med marknadsföringens alla delar:

  • Typ av produkt och prissättning
  • Distributionsval
  • Marknadsföringsaktiviteter för att öka kännedom
  • Position på marknaden, unika aspekter att lyfta fram

Det är klokt att kolla igenom dessa punkter då och då eftersom allt i vår omvärld faktiskt förändras. Nya trender och konkurrenter dyker upp. Men om du kontinuerligt uppdaterar ditt erbjudande kommer du alltid att vara rätt i tiden🧡

Kvalitet är din bästa marknadsföringen
Använd din tid väl

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar