Ditt kanske viktigaste verktyg?
Today is your opportunity to build
the tomorrow you want.
Ken Poirot
Ditt kanske viktigaste verktyg?
En gemensam nämnare för framgångsrika företag är deras löpande arbete med sin affärsplan. Affärsplanen brukar beskrivas som ett dokument för att förklara ditt företag för externa parter. Jag tycker tvärtom att affärsplanen är det idealiska verktyget för att tydliggöra dina ambitioner och vägval för dig själv och eventuella anställda.
Tjäna mer pengar och nå högre överlevnadsgrad
Företag som regelbundet arbetar igenom sin affärsplan tjänar både mer pengar och har högre överlevnadsgrad än de företag som inte gör det.
Det visar hur värdefullt det är att med jämna mellanrum fundera igenom ditt företags mål och vilka aktiviteter som kommer att krävas för att nå dina mål.
Det visar också att det fungerar sämre i långa loppet att göra som du alltid har gjort och att det är bättre att utveckla ditt erbjudande utifrån förändringar i omvärlden.
Har du en aktuell affärsplan? Om inte, kanske det är dags att tänka om?
Hitta rätt nivå
Jag har läst både gigantiska affärsplaner på över 500 sidor och de som är knappt en full A4. Det finns inget rätt och fel. Båda varianterna är värdefulla bara de innehåller rätt saker.
Du behöver hitta en ambitionsnivå som passar dig och de punkter som är viktiga för ditt företags utveckling. Det gäller även formen. Passar ett vanligt textdokument dig bäst eller ska du välja en business canvas model eller en mindmap kring ditt erbjudande? Du kan rita, skriva i löp text eller spalta ner i kolumner - det finns inget rätt eller fel. Det är du som bestämmer.
Tänk också på att vår omvärld förändras snabbt, så det finns ingen anledning att överarbeta affärsplanen. Avsätt en halv dag eller max två för att formulera din plan.
Förslag på innehåll
Om du vill komma igång med en enkel modell, är det några punkter som är bra att ha med. Jag brukar rekommendera att ta med någon slags omvärldsanalys, vad händer på din marknad, finns det någon trend du borde haka på och vad gör dina konkurrenter?
Du har säkert redan formulerat din affärsidé. Det vill säga vad du erbjuder, till vem och hur tar du din produkt eller tjänst till marknaden?
Vad har du för vision? Har den ändrats eller håller den än?
Vilka mål ska du sätta för kommande år? Det kan vara ekonomiska mål men även läromål eller andra typer av mål. Kan du dela upp dinahuvudmål i inspirerande delmål? Och hur ska du fira när du når dina mål?
Vilka aktiviteter måste du genomföra för att nå målen? Det kan handla om till exempel marknadsföring, säljberarbetning, förändra dina öppettider, bemanning eller utbildning du behöver gå.
Företaget ekonomi eller budget är en viktig byggsten i affärsplanen. Vad kommer de planerade aktiviteterna att kosta, vilka övriga rörliga och fasta kostnader har du och vilka intäkter beräknar du få in.
Hur ska du utvärdera dina insatser? Ska du avsätta en tid varje månad för att hinna parera om det inte går som du har tänkt eller ska du göra en helårsutvärdering i slutet av nästa år?
Det bästa jobbet är det som blir gjort
Se den tid du lägger på din affärsplan som en investering i ditt företag. Ett mer strukturerat och strategiskt arbete med din verksamhet kommer också att generera bättre lönsamhet.
Bättre en enkel affärsplan som guidar dig framåt än en hyllvärmare med för hög ambitionsnivå.
Nätet kryllar av mallar för både budgetar och affärsplaner. Verksamt.se är en källa till hjälpmedel för företagare.
MEN jag tycker att många mallar är krångligare än nödvändigt. Vill du ha en enkel mall för din affärsplan kan du ladda ner en här
Ta steget mot ett mer strukturerat och strategiskt arbete med ditt företag!
Ha en fin dag🧡, Ulrica
0 kommentarer
Lämna en kommentar