Vad kommer ditt år att bjuda på?

“You can’t go back and change the beginning,

But you can start where you are
and change the ending.”

C.S. Lewis

 

Vad kommer ditt år att bjuda på?

För de flesta företag bjuder hösten vanligtvis på omvärldsanalys, framtidsspaning, arbete med budget och att formulera affärsplan för kommande år. För dig som företagare blir det många viktiga vägval – stora som små – och i år känns det särskilt utmanande att ta tag i förberedelserna för nästa år.
 
Omvärldshändelser påverkar dig!
På ett eller annat sätt påverkas du av det som händer i vår omvärld. Kommer det fasansfulla kriget i Ukraina att fortsätta?

Kommer energipriserna ta knäcken på fler företag innan vi får se en förändring?

Kommer den höga inflationstakten påverka vårt samhälle och i slutändan dig som företagare när köpkraften minskar, är det du erbjuder så viktigt att det kommer att prioriteras även i ett pressat läge?

Kan du göra någonting för att bidra till ett hållbarare samhälle?

Har Tidöavtalet inneburit den vändning som Sverige och du som företagare så väl behöver? Den inledande presentationen av upplägget kändes hoppfull, där 4 helt olika partier står enade för att skapa en vändning i stora viktiga frågor som behövs.

Vad kan du göra i tuffa tider?

Det bästa du kan göra i tuffa tider är att hålla blicken på dina långsiktiga mål. Din resa kan gå upp och ner men om du backar lite ser du att trenden är positiv och att din utveckling faktiskt går framåt. Med vetskapen om att du är på rätt väg är det lättare att locka fram ditt fokus på det du kan påverka och modet att faktiskt genomföra det!
 
Plocka fram din inre kreativitet
Även om det ibland kan kännas nattsvart, så är det oftast när vi är pressade och tvingade att finna lösningar som vi blir som mest kreativa och också finner de bästa lösningarna!

Hitta din unika position
Det kommer alltid finns plats för dig som erbjuder unika lösningar som efterfrågas av kunderna. Våga välja en annorlunda väg och gå ”all-in” i din satsning med marknadsföring, sälj och uppföljning.

Bromsa inte i uppförsbacke
När det är tuffa tider och du möter motstånd är det läge att kavla upp ärmarna och ta tjuren vid hornen. Utgå från din idealkund och hur din marknad ser ut när du arbetar med hur du ska förändra ditt upplägg för att skapa tillväxt under 2023.

Nej, det kommer inte att vara lätt, det går inte av sig själv men du kan åstadkomma mer än du någonsin trodde var möjligt.
 
Vilka är dina viktigaste frågor det här året för att utveckla ditt företag i rätt riktning?

Stort lycka till, Ulrica

Vilken attityd tar du med dig?
Tänk om du har fel?

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar