Hur mycket tid har du?

Bloggbilder

“The bad news is time flies.
The good news is you’re the pilot.”

Okänd klok person

Hur mycket tid har du?
Det är svårt att bedöma exakt när du är klar med en arbetsuppgift, ett projekt eller ett uppdrag. Oftast styr du inte 100% över din tid och förutsättningar för jobbet kan dessutom förändras. Men du kan bestämma HUR du ska använda din tid. Du kan prioritera arbetsuppgifter och avsätta tid för olika uppgifter under din dag.

Timglas
Likt sanden i ett timglas, rinner tiden iväg oavsett hur din plan ser ut och vad du faktiskt gör under en dag.

En viktig kund ringer, precis när du ska skicka in momsrapporten till Skatteverket. Skrivaren strular, just när du ska skriva ut ditt förslag till en kund. En medarbetare har behov av att prata, när du egentligen borde förbereda underlaget till styrelsemötet.

Ibland ställs du inför svåra val. Då underlättar det om du har en realistisk planering. Genom att lämna luckor i din planering alternativt planera in tid för oförutsedda händelser, har du möjlighet att hantera dem utan att hamna efter i din egen planering.

Jobba smartare – inte hårdare!
Här kommer fyra bra frågor att ställa om du behöver jobba smartare:

  1. Vad borde du lägga din tid på? Vad är det absolut viktigaste uppgifterna i ditt företag eller på din position?
  2. Vad lägger du din tid på? Var ärlig nu! Notera gärna under en vecka hur mycket tid du lägger på olika arbetsuppgifter.
  3. Hur mycket mindre skulle du vilja jobba? Ibland handlar det om att kunna jobba 1 timme mindre per dag för att kunna träna, hämta barnen tidigare eller bara för att få mer fritid. Ibland behöver arbetstiden halveras för att det ska vara hållbart i långa loppet.
  4. Kan du delegera eller anlita en konsult? Kan det finnas någon som skulle lösa uppgifterna snabbare och bättre än vad du gör?

Det kan vara svårt att bedöma din egen arbetsinsats objektivt och ärligt. Ta hjälp med att kartlägga din tid och för hitta alternativa lösningar och faktiskt implementera dem också.

Det är enklare att bestämma hur mycket tid en uppgift får ta än att bedöma den borde ta. Börjar du sätta tidsramar på hur mycket tid en arbetsuppgift får ta, är det bra att också anamma ”good enough”. Genom att vara var givmild med vilket resultat som är tillräckligt bra, kommer du att frigöra massor av tid.

Tiden går fort men du bestämmer i alla fall vad du ska göra med den, Ulrica 🫶

Tänk om du har fel?
Omvärdera dina misslyckanden

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar