Bromsa inte i uppförsbacke
“The sun still shines,
even when it’s hiding”
Winnie the Pooh
Bromsa inte i uppförsbacke
Du har säker hört uttrycket att du inte ska bromsa i uppförsbacke. Men vad betyder det egentligen? Det betyder i alla fall inte att du ska gasa järnet, utan våga gasa när det finns möjlighet, enligt mig!
Tänk bilkörning
När du kör bil och måste stanna i en uppförsbacke och sedan ska starta igen, då behöver du hitta dragläget. Alltså det läge när du gasar precis tillräckligt mycket för att få fart samtidigt som du släpper på kopplingen. Utan att du rusar motorn eller, hemska tanke, får motorstopp.
Dragläge
Det är det dragläget du behöver hitta även i ditt företag i tuffa tider. Du kommer inte att lösa utmaningen genom att gasa på för fullt men inte heller genom att tvärnita.
Du behöver hitta en skön balans mellan eftertänksamhet, prioriteringar och satsningar. Förutsatt att du har medel att satsa, så behöver du också välja vad du ska investera dem i. Var kan dina pengar göra mest nytta för att rida ut stormen?
Bäst effekt får ditt företag om du ser över kostnaderna för att kapa onödiga utgifter och på så sätt ge utrymme för att kunna satsa på verksamhetens utveckling.
Ibland är ju faktiskt situationen så illa att en satsning inte kommer att förändra läget. I lågkonjunktur kommer ofta rekommendationen att företag ska passa på att utbilda sin personal. Det kommer att stärka kompetensen i företaget, vilket kan komma väl till pass när det vänder MEN det kommer inte att förändra det faktum att det är lågkonjunktur. Är du med på hur jag menar?
Erkänna sig besegrad
Ett företag som har en bristande affärsmodell som gör att de inte tjänar pengar, kan inte heller skapa en reserv för tuffa tider. Om det inte räcker med att öka intäkterna och sänka kostnaderna för att skapa lönsamhet i företaget, kommer inte en marknadsföringskampanj göra det heller.
Kanske beror det på var företaget är aktivt i fel region, tajmingen eller att det finns för många konkurrenter. Men ibland behöver vi faktiskt erkänna oss besegrade och avveckla företaget, innan det är för sent.
Men ibland är det så enkelt att du inte ser solen för alla moln.
Var smart och hitta dragläget i ditt företag, Ulrica.
0 kommentarer
Lämna en kommentar