Fundera ett varv till!

glädjespridare-2

“Your only limit is your mind”

 A wise person

 

Utnyttjar du dina resurser på bästa sätt?
Det är ganska vanligt att personer som startar företag, sneglar på hur andra i branschen har gjort och kopierar upplägget. Men de mest framgångsrika företagarna är de som skapat ett unikt upplägg. Det kan även du göra och det är egentligen inte så svårt. De behöver bara vässa din affärsmodell.

Vad är en affärsmodell?

Syftet med en affärsmodell är att tydliggöra vad som är viktigt för att ditt företag ska tjäna pengar. Vanligtvis delar vi upp affärsmodellen i 3 delar som beskriver hur:

  1. Intäkter kommer in till företaget.
  2. Varor och/eller tjänster produceras.
  3. Varorna eller tjänsterna levereras till kund.

Det är viktigt att komma ihåg att ditt företags affärsmodell är unik. Varje företag bygger sin affärsmodell utifrån sina resurser. Du måste alltså ”koordinera” dina resurser på ett sätt som passar just din verksamhet och dina förutsättningar.

Koordinera dina resurser

Framgångsrika företagare har skapat ett unikt upplägg utifrån de resurser de har, som sin personal, lokaler, produkter eller know-how. De har funderat ett extra varv på hur de kan utnyttja dem på absolut bästa vis och på så sätt skapat mervärde till sina kunder. Det har är ett jobb som kan göras i flera omgångar.

Vilka resurser har du? Listan kan göras lång men jag tycker vi inleder med de du kan själv påverka och justera som till exempel personal, lokal, kostnader, produktionsprocess, dina erbjudanden och leveranssätt.

Några exempel

Har du en stor och dyr lokal, då kan det vara smart att fundera på hur du ska optimera användningen av den. Om du har personal så är det viktigt att skapa rutiner och mallar för att underlätta deras arbete. Levererar du dina varor via en butik, kanske du ska komplettera med en nätbutik eller varför inte hemkörning?

Fundera på vilka lösningar som kan passa bäst på din marknad och med dina idealkunder. Den enda begränsningen i vilka lösningar du kan utveckla, är din fantasi.

Så ta din affärsmodell ett extra varv och hitta nya intäktsströmmar, Ulrica 🤗

Vilken energi sprider du i din omgivning?
Precis som guld, är du en begränsad resurs

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar