Sell like hell

Ljusare tider-2

If you’re not taking care of your customer, your competitor will

Bob Hooey

 

Sell like hell

Personal är dyrt och svårt att få tag i. Därför bör du satsa på att få din butik att sälja varorna åt dig. Något som är bra både om kunden av någon anledning inte vill ha din hjälp eller om många kunder kommer in samtidigt.

Överblick
Se till att det går att få en överblick av butiken redan från ingången så att kunderna förstår vad du erbjuder och hur de hittar det de söker.

Välkomnande entré
Se till att fånga upp kunden rent fysiskt när de är på väg in, till exempel genom att få kunderna att runda något. Då lugnar de ner tempot och får möjlighet att se produkter de annars skulle ha missat.

Produkt säljer produkt
Fyll ställ och hyllor med produkter men säkerställ att det är enkelt att röra sig och att det finns inbjudande gångar som gör det enkelt att komma fram.

Nyttja bästa platsen i hyllan 
Bästa platsen är mellan handens höjd och ögat, som gör det både enkelt att se och ta varan. Genom att alternera varornas plats kan du också skapa storsäljare av produkter som verkar röra sig långsamt. Gavlar är vanligtvis fyra gånger mer värda än bästa platsen i hyllan så ta väl vara på dem och byt ofta.

Tänk butiken som en bra film
En bra butik är som en bra film. En början som fångar intresset och leder in till handlingen. Tempot stiger mot slutet som gärna innehåller en cliffhanger som möjliggör en uppföljare.

På samma sätt behöver din entré fånga upp besökaren. Butikens layout och exponeringar ska skapa en tydlig köpresa och ju närmare kassan kunderna kommer desto större skyltar och starkare erbjudanden för att hålla deras intresse uppe.

Provrummen =viktigaste säljplatserna (gäller klädbutiker)
I provhytten fattas kanske mest inköpsbeslut i hela butiken. Gör de trevliga och håll dem alltid hela och rena. Fundera på om det ska finns någon kommunikation där som kan göra besöket ännu trevligare.

Alla vet inte vad de vill ha
Kunderna söker den där extra dopaminruschen som kommer av att hitta något de inte visste att de behövde. Topplistor och rekommendationer från personalen kan hjälpa till att öka konverteringen, och är också bra för presentköparen som är osäker på vad som är rätt i tiden just nu.

Merförsäljning
Innan kassan placerar du merförsäljningsvaror och produkter med lite lägre pris. När kunden går mot kassan har de mentalt avslutat köpprocessen. För att starta om igen måste priset vara nåbart. Därför är det bra att hålla sig till låga och jämna summor i prissättningen som gör beslutet enkelt.

Se butiken med kundens ögon
Från skyltfönster, entrén och genom butiken, till kassan och ut igen. Är det kul att vara hos dig? Om inte du tycker det, varför skulle kunden tycka det? Om du blir hemmablind kan det hjälpa att ta bilder med mobilen och sedan skriva ut och analysera tillsammans med personal eller någon vän. Bilder på delar av butiken gör det oftare tydligare var förbättringspotentialerna finns – det är som att en bild är mindre förlåtande än helheten.

Kassan är sista chansen
I kassan kommer din sista möjlighet att påverka kunden. I tider när detaljhandeln går kräftgång och konsumenterna håller hårdare i slantarna så är det viktigt att vårda kundrelationer och hjälpa dina kunder. Tipsa hur de ska vårda produkterna de köpt och dela med dig av din kunskap.

Packa varorna på ett smakfullt sätt och tacka för affären. Gör allt för att kunderna ska vilja komma tillbaka!

Många av de här tipsen kände du såklart redan till MEN de faller i glömska, så damma av dem och möt våren med ny energi.

Varma hälsningar, Ulrica 🧡

Hjälp dina kunder i tuffa tider
Ordning och reda

0 kommentarer

Det finns inga kommentarer ännu. Bli först med att lämna en kommentar!

Lämna en kommentar